Långtur del 1.

Samma fina dag igen. Samma fråga, vad ska man hitta på? Börjar med att prata med Billy i Sälen som riktade in sej på pizza på altanen lite senare. Sen Allan för att fråga om vägen till Båstnäs, bilkyrkogården.

Gör kaffe å mackor, tankar bilen å drar iväg 10,40. Anländer Västra Fågelviks kyrka vid 12. Många ligger å solar, träffar en gubbe i min ålder som vattnade på kyrkogården. Frågade om den fortsatta vägen. Vad ska du dit att göra, frågade han? Svarade sanningsenligt att det vet jag inte. Han hade varit med å kört dit skrotbilar för många år sen, inget att se sa han. Förresten varifrån kommer du? Charlottenberg, svarade jag. Då måste du känna till Skrot-Kalle, sa han? Då kan du vända här för det är 12 km smal grusväg kvar å inget att se. 1 timme 40 minuter dröjde det, hade 20 minuter till godo.

Nu hamnade jag ändå där. Sparsamt med gäster där så ingen störde medan jag tuggade mackor. Tänkte på att det är inte målet som är äventyret utan resan dit.

När jag passerar kyrkan igen hade de som legat å solat blivit utbytta mot ett par på varsin mc. De fikade, tyckte den blonda bruden verkade bekant, var på väg att vända men fortsatte mot Holmedal. Det var Tomas å Maria som satt där. Såg Holmedals Destilleri på väg in mot samhället. Såg inga bilar där så det var nog ingen provsmakning.

Hittade min favoritglofare som inte var hemma, bara 3 hästar å 2 katter. Resan var inte slut här men rasten kommer i morron. Det blev 21,7 mil.

 

Lämna en kommentar